waarom smaakt hetzelfde eten bij iemand anders, anders?

het klinkt misschien wat vaag maar als ik bij mijn vriendin ontbijt en ik eet precies dezelfde cornflakes als dat ik thuis altijd eet, maar toch heb ik er een ander gevoel/smaak bij.

herkent iemand dit en hoe komt dit?
kan het zo zijn dat bepaalde gevoelens het eten anders laten smaken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dat is ook zo. Smaak is verre van objectief.

Hetzelfde ervaren mensen bijvoorbeeld met een fles wijn die tijdens de vakantie zo ontzettend geweldig smaakte, maar als diezelfde fles wordt meegenomen thuis helemaal niet zo bijzonder is.

Smaken worden geproefd door smaakpapillen op de tong en reukcellen in de neus, maar vervolgens interpreteren de hersenen het. De zintuigen sturen eigenlijk alleen maar electrische signalen naar de hersenen.

Daarbij worden ook nog eens herinneringen en emoties gekoppeld. Die herinneringen en moties kunnen weer allerlei reacties opleveren in het limbische systeem (een onderdeel in de hersenen dat betrokken is bij eoties) waardoor je er een ander gevoel en smaak bij hebt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij smaak gaat het om drie zaken:

1. Proeven
-> om te voorkomen dat je bedorven voedsel nuttigen feite is het dan al te laat, maar gelukkig kan je het uitspuwen. Voor sommige stoffen is dat te laat.

2. Reuk
-> om al in vroeg stadium te herkennen dat je bedorven voedsel gaat eten of vergiftigd wordt.

3. Herinnering en emotie
-> Om in te schatten of een situatie wel of niet gevaarlijk is.

Punt 3 is reuze handig. Het zorgt ervoor dat je bedorven kaas kunt eten en de ammoniakgeur en de geur van oude geitenpies opeens lekker gaat vinden. En het zorgt ervoor dat het eten van je vriend of vriendin lekkerder smaakt dan dat van je moeder.

In bijgaand Word document een Psychologie test waarbij smaak en emotie flink door elkaar worden gehaald.

Toegevoegd na 16 minuten:
NB. Voor wat betreft de Biologie een link naar natuurinformatie. Hierbij zie je de verschillende hersengebieden. Bij Limbisch systeem zie je ook staan dat de reuksignalen in dit gebied worden beoordeeld. Hetzelfde gebied wordt vooral gebruikt om emoties op te roepen of emoties te beoordelen. Er is dus ook in de fysiologie (bouw en werking) van de hersenen een directe relatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
Nuttige toevoegingen (bv. de 3-deling kende ik niet),
Dank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die indeling maak ik er zelf van overigens. Ik vind dat je herinnering en emotie mee moet laten spelen omdat dit bijvoorbeeld ook belangrijk is bij iets wel of niet lekker vinden of iets leren eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (15)

Eten kan zeker verschillend smaken, helemaal afhankelijk van hoe jij je voelt.

Mijn vader heeft ooit tijdens de pauze in een lange autorit een ei gebakken met zo n klein gasstelletje achter in de auto, mijn meerijdende opa had nooit verwacht een ei te krijgen langs de snelweg. Sinds die dag kan mijn vader in zijn ogen de lekkerste eieren bakken van de hele wereld.

Voel jij je lekker en uitgerust kan jouw cornflakes anders smaken dan wanneer je met tegenzin op maandag morgen weer uit je bed gekropen bent en achter je bakkie cornflakes zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooi verhaal Nelly3,en een plusje waard.+1
KennisDelen
13 jaar geleden
Nuttige bijdrage (soms zegt een ervaring meer dan een theorie :-)
Kristal
13 jaar geleden
Ik zie het voor me :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beter kan je het niet zeggen!
omdat je je ook in een andere omgeving bevind, ervaar je smaken ook heel anders..
en natuurlijk het gevoel erbij, ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de buurman is het gras altijd groener.
Maar van die andere omgeving dat klopt.
Je bent op dat moment van huis,in een ontspannen toestand.
Dan heb je normaal gesproken tijd zat.
En geniet je er meer van.
+1
Niet zo vreemd, als je bij een ander eet smaakt het altijd anders/lekkerder, dat komt omdat jij zelf niet in de keuken hebt gestaan, en niet al de geur en smaak stoffen tot je hebt genomen, ik ervaar het precies zo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
Maar of dit voor de cornflakes ook geldt ;-) Maar in het algemeen: goeie opmerking +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ervaarhet ook zo, alleen dan andersom... Ik vind andermans eten nooit zo lekker dan wanneer ik het zelf klaarmaak.
Misschien heeft het er ook wel mee te maken wat voor een afwasmiddel (handwas of vaatwasmachine) iemand gebruikt, of er ambi-pur-achtige luchtverfrissers worden gebruikt in de eetruimte en of je met metalen of plastic bestek eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve al de bovengenoemde oorzaken kunnen ook nog andere factoren een rol spelen, zoals hoe en hoe lang de spullen bewaard zijn. Zat het in het originele karton, in plastic of in een blikken bewaartrommel? Was het gisteren gekocht of al een jaar in gebruik? Dat soort dingen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou bij cornflakes ook aan de melk kunnen liggen, het ene merk melk is het andere niet.

En geur van de omgeving kan ook je smaak beinvloeden
13 jaar geleden
Ik denk dat het gebruik van een andere lepel hierin belangrijker is dan tot nu toe genoemd.

Je bent zo gewend aan het gevoel van je eigen lepel, in de hand én in de mond dat het eten met ander bestek heel anders is (ik neem hierbij wel even aan dat ze bij je vriendin niet exact hetzelfde bestek hebben).

Verder ben ik het eens met al die andere antwoorden over, ander gevoel, andere omgeving etc maar ik denk zelf dat die lepel ook erg belangrijk is
13 jaar geleden
Wat iedereen over het hoofd ziet, is het blote feit,dat het door jouw lief is klaargemaakt en dat zal altijd anders/beter smaken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar Moolkeesje. Ik geef dat letterlijk aan in mijn antwoord. Alleen is de vraag niet zozeer of dat zo is, maar waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt dat smaak niet objectief is? Of doel je meer op die gekoppelde emoties?
Ik heb idd ook jarenlang met 4 grote flessen ouzo, die op Lesbos zo heerlijk smaakte in mijn maag (figuurlijk) gezeten, die thuis niet te drinken was, tot dat ik ze kom slijten aan de plaatselijke Griek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je geeft aan dat iedereen dit over het hoofd ziet ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blote feit, of de blote lief?! Whahaa xD
ja iedereen zal er wel iets anders bij doen bv. een ander soort kruiden ofzo en je ziet het mischien niet dus het kan aales zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ambiance? Doe eens een test met naar keuze een bakje cornflakes, een uitsmijter of een driegangendiner. Eet dat eens in alle rust aan een gedekte tafel met mooi serviesgoed en bestek. Een kaarsje en wat ontspannen, mooie muziek op de achtergrond mag ook. Probeer dat ook eens met precies hetzelfde eten terwijl je tv kijkt, ondertussen met kennissen zit te telefoneren en eventueel ook nog regelmatig je e-mail checkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dit herken ik ook. je bent ergens anders,andere sfeer,meestal eet je ook meer,en het eten ,lijkt dan veel lekkerder. het is ook gezelliger bij iemand anders te eten,vaak. morgen kom ik bij jou eten,heerlijk. haha zou leuk zijn zeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zelfs aan het bestek liggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verwijs naar het antwoord van Som, goed gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je altijd zelf kookt, is het al bij voorbaat genieten van de kookkunst van een ander.

Iedereen geeft een persoonlijke touch aan het koken/bereiden van maaltijden. Net iets anders dan jij. heerlijk toch?

Simpelweg om het feit dat je relaxed aanschuift aan een mooi gedekte tafel, het met zorg bereide eten voor je neer wordt gezet, je tijd hebt om met elkaar te praten, je heerlijk kunt natafelen, je niet hoeft af te wassen.
Genieten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt door de bagage die in jouw hoofd zit. Iedereen is verschillend opgegroeid, opgevoed, heeft verschillende ervaringen en dingen anders beleefd dan jij. Die is bij elk mens heel verschillend en daardoor kan een situatie voor alle andere mensen een andere ervaring hebben. Ook gevoelens kunnen van invloed zijn op het ervaren van eten.
Leg een knikker op tafel. Laat 10 mensen in een volle zin zeggen wat ze zien zonder van elkaar te weten wat de ander zegt en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Zo gaat dat ook met eten. Ieder denkt vanuit zijn eigen context. Daarom is het in communicatie zo belangrijk op goed te weten wat een ander bedoeld zodat je ook goed aan blijft sluiten met jouw reactie.
Prachtige vraag dus.